new zealand

new zealand

neděle 8. června 2014

Co patřilo ke sběru



Tak sezóna kiwi je za námi a já jsem tu ještě vůbec nezmínila, co ke sběru neodmyslitelně patří. Takže tady je pár bodů:

Všichni milují zlaté kiwi
Zlaté kiwi je zlatem nejen pro majitele sadů, ale i pro sběrače. Sbírá se pomalejším tempem a hlavně už skoro zralé, takže se dost často stane, že narazíte na zralé kiwi, které si můžete rovnou sníst. Přímo ze stromku je nádherně sladké a prostě mnohem lepší než kiwi zelené. Bohužel sadů se zlatým kiwi není tolik jako zeleného, takže po pár týdnech pohodičky se každý musí vrátit zpět do tempa.




Všichni nenávidí zelené kiwi
Tím myslím pouze jeho sběr. Ve skupině, kde jste placeni za to, co nasbíráte, je tempo nehorázné. Peníze si asi vyděláte lepší, ale já bych neměnila a jsem velice ráda, že jsme byli placeni od hodiny. Ale pozor, to neznamená, že se sbíralo lážo-plážo. Při trhání zlatého kiwi tak všichni velice neradi slyší, že je na řadě kiwi zelené. Znamená to prostě větší makačku.

Cikády všude okolo
Naštěstí jsme nebyli u protrhávání, kdy vám letní dny v práci znepříjemňují poletující hejna cikád. Při sbírání jsme však narazili na jejich "skořápky". Na listech, na kmenech, na kiwi, všude byly tyto hnědé nestvůrky, které vypadaly jako živé. 



Pavouci a krysy
Ti, co trpí arachnofobií, by se sběru kiwi měli vyhnout velkým obloukem. První měsíc jsem se doslova zaplétala do pavučin. Sem tam na vás spadne nějaký ten pavouk a nebo se některých křiklavě zbarvených přinejmenším pěkně leknete. Já jsem si to sbírala pavouk ne pavouk, protože jsem si říkala, že na rozdíl od Austrálie, tady žádné nebezpečí nehrozí. No, omyl. Místní Zélanďan mi vysvětlil, že tu mají pár pavouků, které by mě sice nezabili, ale bylo by mi pár dní špatně. A že prý jich už pár na sadech viděl. No paráda. Od toho okamžiku jsem pavouky docela zkoumala a raději se pavučinám vyhýbala. Asi nejvíce výhružně na mě zapůsobil malinkatý pavouček pestře zelené barvy, který měl zadeček jak škorpion. Když tento pavouk, o velikosti mouchy, kousnul jednoho našeho Angličana, otekla mu a bolela ho ruka jak od štípnutí vosy.
Při spírání narazíte na hodně hnízd a ptáčků. Co by však člověk nečekal, že hnízda udělaná především z listí, jsou plné krys. Na jednu Němku  jednou vypadla krysí mláďata. Druhá v domnění, že trhá kiwi, chytila do ruky krysu. 

Piva
Příjemnější je vždy dosbírání sadů. Každý majitel nám zakoupil pivka, někteří dokonce připravili i grilovačku. 

Hangi
Závěr sezóny jsme zakončili a oslavili tradiční maorským pokrmem hangi. Už jsem se o něm zmiňovala v příspěvku z Maorské vesnice. Ráno jsme se sešli, aby především holky připravili jídlo a kluci oheň. Nejdříve se vykopala díra, nad kterou se nasadil sud s kameny, které se potřebovali nahřát. Připravené jídlo se pak vložilo do klece, společně s kameny, zakrylo mokrými hadry a zakopalo do země. Po pěti hodinách se jídlo vykopalo připravené k snědku.  Byl to perfektní den, kdy nechyběla dobrá atmosféra a výtečné jídlo. Já jsem se zamilovala do tradičního Zélandského desertu - Pavlova, který především s kiwi tvoří báječnou kombinaci.   Někteří by mohli namítat, že je Pavlova Australský desert, vedou se tu o tom hodně ostré spory a protože jsem na Zélandu, neodvažuji si tento desert nazvat jinak než Zélandským :)








Žádné komentáře:

Okomentovat